dissabte
MARX BROTHERS I LA METÀFORA DE "... MÉS FUSTA!, ... MÉS FUSTA!"
dimarts
ORGULL, DECEPCIÓ I VERGONYA
Fills meus, no vull que jugueu a soldats,
feu altres jocs que siguin més honestos,
no heu de saber encara els disbarats
i odis i mals que porten aquests gestos
Ja la coneixereu la violència,
no vulgui Déu que us hi trobeu pel mig
i llavors comprendríeu amb evidència
que la guerra es comença de petit.
dissabte
AGENDA LLATINOAMERICANA I MATERIALS COMPLEMENTARIS
L'AGENDA ENS OBRE ELS ULLS
diumenge
INSTANT GEGANTER GRALLER
Ser geganter és la satisfacció de carregar sobre les espatlles les figures més representatives de les nostres poblacions, aquelles que la gent mira i admira amb imaginació.
És l'esforç i l’equilibri de passejar gegants, gegantons i capgrossos per carrers i places els dies de festa assenyalada.
És fer d'ambaixador de la nostra gent a trobades d'altres indrets.
A vegades ha de dansar i d’altres ha d’avançar caminant pausadament i discreta, al compàs de melodies tradicionals i de sons que han incorporat tonades més modernes.
És veure la festa per un forat: darrere la finestra de les faldilles mira les cares de alegres de grans i sorpreses de petits que amb els ulls alçats esquarden maravellats tots els detalls de les evolucions dels grans personatges.
I mentre dóna vida als gegants: escolta, salta, gira i regira, gaudeix de la festa des de dins.
I, finalment, quan amarat de suor sorgeix el cansament, és rellevat per un company que espera amb impaciència el seu torn.
UNA VEGADA MÉS: PROU RETALLADES

L'escrit no està pensat només en un institut, sinó en general, amb visió de sistema educatiu. Tampoc va en contra de persones concretes que amb esforç i imaginació fan el que poden amb les misèries que han d'administrar.
Enllaç ara.cat
dimecres
EFECTES DE LES RETALLADES EN EDUCACIÓ

El Claustre de l'institut Montsoriu d'Arbúcies va elaborar una carta adreçada a les famílies dels alumnes que es va adjuntar dins el sobre del butlletí de notes. El Diari de Girona el dissabte 23 se'n va fer ressó en una notícia de la plana 10. Tot seguit us presento un resum.
Com es veuran afectats els vostres fills?
1. L’augment d’alumnes per aula comportarà una minva en la qualitat de l’ensenyament. Reducció d'atenció personalitzada a les necessitats dels alumnes. Augment dels problemes de disciplina. Disminució d'eficàcia i seguretat de les pràctiques a: laboratoris, tallers. Menys temps per intervencions orals dins l'aula. Menys temps dededicació tutorial per alumne i família i en tasques de correccions iavaluacions.
2. Les retallades en la plantilla i el nou règim de substitucions implicaran també greus limitacions. No es podran organitzar a grups d’atenció diversificada a l'ESO, ni mantenir l'optativitat al Batxillerat, ni tirar endavant plans de qualitat, ni realitzar activitats extraescolars. Molts professors hauran d'impartir classes de matèries d'altres especialitats. Pèrdua de classes pels retards en els nomenaments de substituts en cas de baixes.
3. Les retallades del pressupost ordinari de funcionament de centre impliquen un atac frontal al model d’educació pública: la previsió de quantitat assignada es redueix malgrat les despeses són les mateixes. Això implica introduir un copagament; congelar el programa de digitalització de les aules i reduir despeses com ara la neteja o la calefacció.
4. Les retallades tindran altres conseqüències lamentables: Molts alumnes continuaran rebent classes en barracons. S’endureixen les condicions per aconseguir les escasses beques. Augmenten les taxes universitàries i de Cicles.
Com a treballadors al servei del país, tenim la sensació se’ns està demanant que que acceptem fer pitjor servei amb l’excusa que són temps difícils. Això és inadmissible. En conseqüència, exigim als responsables de les decisions que s’estan prenent que les reconsiderin urgentment. Ens hi va el futur!
diumenge
ASSEMBLEA NACIONAL CATALANA
CATALANA (*), s'ha escollit catalana, i no de Catalunya, perquè aspira a unir-se, quan es constitueixin, amb altres assemblees dels Països Catalans que conformen la històrica Nació catalana.
divendres
CONTRA PODER, CRISI I CORRUPCIÓ: DRETS I TRANSPARÈNCIA

BON VIURE, BON CONVIURE I ECONOMIA EN POQUES PARAULES
presentació Agenda Llatinoamericana mundial · Girona from Marc Planagumà [pmn] on Vimeo.
ANY INTERNACIONAL DELS BOSCOS: EL CANVI CLIMÀTIC A LA COMARCA DE LA SELVA
dilluns
SUMAK KAWSAY

Actualment es fa difícil trobar en diaris i revistes articles que es centrin en temes de solidaritat i amb visió de recerca d'un món més just. Per això full felicitar la decisió dels responsables de la revista Presència d'incorporar al núm. 2068 un monogràfic de 4 pàgines i en color que es fa ressò del concepte Bon viure, bon conviure (Sumak kawsay) recollit i difós per l'Agenda Llatinoamericana Mundial 2012. El bon treball de l'articulista Irene Casellas i les interessants declaracions dels economistes J. Manel Busquets i Arcadi Oliveres ens aporten uns missatges que ens han de fer reflexionar i acompanyar-nos en les nostres accions i decisions personals i col·lectives del dia a dia. Som molts els que treballem en aquest sentit des de la base i ens encoratja veure reflectits els valors que compartim en una publicació de reconegut prestigi. Per això també vull animar els mitjans de comunicació a tractar més sovint i de manera àmplia i detallada, com és el cas, temes de solidaritat, cooperació, justícia, pau, medi ambient, drets humans... més enllà de les notícies diàries centrades en crisis i problemes que semblen no tenir solució, quan adoptant una altra mirada, podem fer coses per canviar les tendències. Arbúcies (Selva).
Enllaç: Coordinadora d'ONG Solidàries.
dimarts
FEM
Vaig veure com retallaven les urgències sanitàries
i com que no estava malalt, no vaig fer res;
vaig veure com retallaven els serveis socials
i com que no tenia problemes, no vaig fer res;
vaig veure com retallaven llocs de treball,
i com que ja me'n sortia, no vaig fer res;
vaig veure com retallaven l'educació,
i com que no tenia fills estudiant, no vaig fer res:
vaig veure com com retallaven la cultura,
i com que tenia tele i futbol, no vaig fer res;
vaig veure com desnonaven uns veïs
i com que no tenia hipoteca, no vaig fer res.
PERÒ un dia van retallar la meva vida, i ja no hi vag ser a temps ...
(adaptació actualitzada d'un text atribuït a Bertolt Brecht)
diumenge
AGENDA 2012: BON VIURE - BON CONVIURE

Nosaltres, el poble sobirà de l'Equador... decidem construir,
L'Estat se sustenta en els valors d'unitat, igualtat, inclusió, dignitat, llibertat, solidaritat, reciprocitat, respecte, complementarietat, harmonia, trasparència, equilibri, igualtat d'oportunitats, equitat social i de gènere en la participació, benestar comú, responsabilitat, justícia social, distribució i redistribució dels productes i bens socials, per viure bé. (Del Capítol segon de la Constitució de Bolívia).
dijous
ARA "TOCA" RETALLAR LES URGÈNCIES SANITÀRIES?

dimarts
COMPROMÍS AMB UNA PAU JUSTA


A les imatges les acampades de Figueres (Alt Empordà) i Sitges (Garraf).
Suport als catalans doblement indignats: per les injustícies socioeconòmiques i per maltracte nacionalista espanyol.
dissabte
INDIGNATS, BARCELONA (19/05/2011)
WEB ACAMPADABCN
CONSTRUCCIÓ D'ALTERNATIVES WEB INFLEXIÓ
Dijous, viatjo a Barcelona i vaig a la Plaça de Catalunya a donar el suport i situ. Signatures, cartells, debats, grups de treball. Impressionant. Esperançador.
DEMOCRACIA REAL
dijous
INDIGNAT

ARA: Acampades arreu del país
EL PUNT/AVUI: L'acampada a la Plaça de Catqalunya agafa volada"ARTICLE I VIDEO
INDIGNEU-VOS, el pròleg del llibre de Stephan Hessel, darrrer redactor viu (92 anys)de la la Declaració Universal pels Drets Humans
3cat24.cat: Stephane Hessel crida a la insurgència pacífica
diumenge
DIRIA
Sobre la CONFERÊNCIA NACIONAL CATALANA
Sobre l'1 de MAIG, DIA DEL TREBALL
Sobre Ecologia
INSTANT TRADICIONAL

Ho he dit en diverses ocasions i avui ho escric. L'Ajuntament ha d'afavorir de manera més eficient i sostenible les activitats festives populars del poble. Amb els gegants ja ha esdevingut una tradició consolidada, però amb altres sembla que no s'hagi plantejat mai, per exemple:
Avui s'ha fet una fira temàtica centrada amb el tema de BRUIXES I BANDOLERS, i pel que he sentit sembla que es busca continuïtat donat que es basa en les arrels populars d'aquest fet. Bé. No ens enganyem, però. Es fa per motius de promoció econòmica, és clar. Ara cada poble busca en les seves arrels un motiu per atraure gent. Només un parell de setmanes en sé la medieval d'Hostalric, la de pintura a Figueres, la de grecs i romans de l'Escala...
Donat que es fa, i que hi ha calers per llogar un grup de trabucaires del Penedés (quants milers d'€ deuen haver costat?), no seria millor gastar-los en comprar trabucs i vestits i oferir l'activitat a gent que agrada el teatre a Arbúcies.
Igualment, en les Enramades, en contes de llogar batucades cada any, no seria millor dedicar diners en afavorir un grup de timbalers batucaires amb joves arbuciencs?
I afavorir els balls de bastons, que fa alguns anys es va intentar des de l'escola i es va perdre.
I afavorir la formació d'una banda...
Es tracta de comprometre "bolos" en activitats arbucienques, no de regalar res.
Segur que hi ha propostes que poden aglutinar gent i que no es perdin com el malaguanyat ball de garlandes.
El voluntariat també necessita estímuls i reconeixements.
Segur que amb una mica de voluntat es troba el camí. Eps!. Jo, ja estic servit. Només repeteixo una idea que a molts llocs és un fet generalitzat. A la Festa Major, per exemple, gairebé no han de llogar ningú a les activitats tradicionals, la gent del poble hi participa.
I fins i tot aquests grups, acaben sortint de la localitat i representen i promocionen el poble.
De passada us convido a visitar http://aggarbucies.blogspot.com i ho veureu amb el Gegants com exemple.
dimecres
RIGOR AMB LA PÚBLICA (Versió publicada de la carta)

Vull exposar una discrepància que per a mi és un error en que molts mitjans cauen fàcilment. Quan un titular diu "El fracàs escolar s’enquista a la pública i dobla el de la concertada" , cal explicar bé la situació perquè no es confongui què és causa i què és efecte. Són afirmacions i titulars que influeixen en moltes famílies en el moment previ a l'inscripció per al curs següent i acaben per fer creure que la causa del fracàs està en un tipus escola.
Si fem anàlisi de composició sociològica veurem que hi ha situacions prèvies que fan que la majoria dels pares que opten per portar els fills a centres privats tenen una formació, uns recursos a casa, unes possibilitats de fer classes i activitats formatives extres. En canvi la situació dels centres públics és més diversa, amb un percentatge molt alt d'alumnes que s'incorporen tardanament al nostre sistema educatiu, amb moltes més dificultats socioeconòmiques, fins i tot alumnes exclosos de centres privats a causa del comportament.
Crec que caldria fer no només una anàlisi dels resultats globals, sinó també que es tingués en compte els punts de partida i el procés. Aleshores consideraríem un èxit els alumnes estrangers que aprenen a comunicar-se amb una llengua molt diferent i que són capaços d'iniciar una integració, o els alumnes de famílies que assoleixen aprenentatges a nivell molt satisfactori després de superar moltes adversitats.
Ja sé que quan s'envia un carta ha de passar pels criteris d'edició. Però vull que no es perdi un fet important que volia trasnmetre: un alumne amb bones expectatives familiars a l'escola pública pot tenir èxit com si anés a un centre privat, i a més haurà guanyat en altres aspectes pel fet de viure situacions diverses i veure'n d'adverses.
diumenge
EN DEFENSA DE L'ESCOLA PÚBLICA

Diari Ara
En el poc temps de vida del diari "Ara" he pogut comprovar satisfactòriament la importància que doneu als continguts sobre educació. En l'edició del divendres 25, malgrat la bona qualitat de la major part dels articles, vull exposar una discrepància que per a mi és un error en que molts mitjans caieu fàcilment. Quan un titular diu "El fracàs escolar s’enquista a la pública i dobla el de la concertada" , o expressions similars, cal explicar bé la situació perquè no es confongui què és causa i què és efecte. Són afirmacions i titulars que influeixen en moltes famílies en moments previs a les inscripcions per al curs següent i acaben per fer creure que la causa del fracàs està en un tipus escola. La qual cosa acaba per marcar tendència i fer estadísticament certa l'afirmació però no es desvetlla l'origen, les causes reals.
Si fem anàlisi de composició sociològica veurem que hi ha situacions prèvies que fan que la majoria dels pares que opten per portar els fills a centres privats tenen una formació, uns recursos a casa, unes possibilitats de fer classes i activitats formatives extres. En canvi la situació dels centres públics és més diversa, amb un percentatge molt alt d'alumnes que s'incorporen tardanament al nostre sistema educatiu, amb moltes més dificultats socioeconòmiques, fins i tot alumnes exclosos de centres privats a causa del comportament.
Crec que caldria no només una anàlisi dels resultats globals, sinó també que es tingués en compte els punts de partida i el procés. Aleshores veuríem com un èxit que alumnes estrangers aprenen a comunicar-se amb una llengua molt diferent i són capaços d'iniciar una integració, que alumnes de famílies amb pocs recursos aprenen tant com poden i alumnes que assoleixen aprenentatges a nivell molt satisfactori havent superat moltes adversitats. Veuríem com uns centres públics migrats de recursos compensen, encara que sigui parcialment, mancances per un mal repartiment dels recursos públics. L'escola pública ha de generar moltes expectatives que en altres entorns ja es donen per suposades.
La rigurositat que ha començat a demostrat el seu diari, mereixeria aprofundir i desvetllar què hi ha al darrere d'aquest fet anomenat per la vostra redacció "enquistament".
DECREIXEMENT SI US PLAU, PER FORÇA
El model econòmic actual no és l'únic possible. És una construcció humana fonamentada en falsetats. La gravetat no la podem canviar, ni ens convé; el model econòmic l'hem de canviar.
divendres
ECONOMIA I ECOLOGIA (II)

ECOLOGIA I ECONOMIA. Avui la frase que em ve al cap és d'aquelles de "Perdoneu, però algú hi havia de dir":
"Les Ciències Econòmiques no són ni ciències ni econòmiques", amb perdó dels economistes de bona fe, que n'hi deu haver, per descomptat. I expressat en una versió més suau: actualment les Ciències Econòmiques són menys científiques i menys econòmiques.
Ni Cièntífiques. El paradigma científic aplicat a les Ciències Naturals, té raó de ser, per orígen, continuïtat i eficàcia. La llei de la gravetat no falla, ni les lleis dels fenòmens elèctrics, ni els d'altres processos físico-químics. El desenvolupament tecnològic n'és una evidència. I tot i això tenen el seu grau d'incertesa en alguns casos. L'exemple més fàcil de posar és el de les prediccions meteorològiques.
Però aplicat a l'Humanisme, té un punt de contradicció. Hi ha llibertat? El neoliberalisme predica la llibertat de mercadeig, en fa regles i a més, si li van, en contra no les compleix. Proclama la no intervenció de l'estat i la vol quan el sistema li falla (crisi i a cobrar de la butxaca pública). No pot ser objecte de ciència. Pot haver-hi aproximacions estadístiques (les Matemàtiques són ciències exactes), però de seguida els resultats són manipulats informativament. La més bàsica de totes les "lleis econòmiques", la de l'oferta i la demanda, el món de "l'economia" se la salta. Vegis l'origen d'aquesta crisi anunciada: hi ha més oferta que demanda, hi ha més deutes que diners. Amb això les àvies i els avis ja ens deien que no havíem d'estirar el braç que la màniga.
Ni Econòmiques. No segueixen unes normes per a que el funcionamt de la nostra "casa" plantària vagi bé. No tenen en compte les regles de l'ecologia. No sé si el nostre jovent ho arribarà a parendre, però una època la paràula econòmic tenia el significat de barat, de bona relació qualitat-preu.
Economia social era el concepte primitiu de les caixes d'estalvi, amb un revertir dels beneficis a la societat. Ara, amb el pretext de la crisi, provoquen la seva desaparició.
Ara, fins i tot es manipula la paraula ecologia per entabanar el consumidor. Ara diuen que hem de canviar el sistema d'enllumenat per motius d'estalvi energètic. O canviar els electrodomèstics, o canviar de cotxe. Si toca renovació per envelliment, evidentment que sí. Però en molts casos el que es busca és "incentivar el consum" perquè un sector productiu faci negoci. I al capdamunt de la piràmide sempre hi ha els mateixos de sempre.
En alguns casos en contes de canviar el contingut, canvien el nom i parlen de Facultat d'Economia i Empresa. Tan se val. El model haurà de canviar perquè és insostenible.
Què fer mentrestant? No estirar més el braç que la màniga, tendir al comerç just, al consum responsable, a la banca ètica (qui pugui)... i adoptar posicions de canvi social. Empreses sostenibles i solidàries, cooperatives, intervenció de l'estat transparent i socialment justa, decreixement i manteniment en relació a una pejada ecològica que no sobrepassi 1 planeta Terra. Algun dia arribarà, i pacíficament. Hi hem de creure, hi hem de treballar.
dissabte
APUNTS. Neofeudalisme? Més reflexions, ara arran de les Caixes, els Bancs... i el Barça.
2. Les Caixes d'Estalvis eren un model d'arrels cooperatives. Sense amo. Amb participació, i en alguns temps, fins i tot representació dels usuaris. Van créixer. Alguna va crear bancs o ens paral·lel per pode entrar amb més força al joc borsari. Però això no podia ser. Debilitant caixes, enfortint bancs... un camí perdut. ho recuperarem?
3. Alerta. El símbol més representatiu de Catalunya i més enllà, el BArça, Ara amb valors morals forts en aquesta jongla econòmica també està en perill. És un dels pocs clubs sense "propietari particular". Bé això de Qatar potser és el primer pas, que no avançarà mentre la Masia vagi bé, però a la que faltin fixatges...
4. NOMS: Botin. Borbon. Casa Halauita, Feiner,... Morgan, Rockefeller, Rushchid,Ekkelstone, ... Família Bin laden, Casa Saudita, ..... no són les grans senyors?
Sota seu no hi ha molts polítitcs i tècnics que en el camp de batalla borsari no hi ha conseqüencies que dixem morts de malalties i gana a milions de persones arreu del món.
4. I els "polítics pocpolítics" no són els servidors que miren cap amnut i no cap als iguals o avall.
La Política és massa important pequè estígui en mans dels pocpolítics. Ho saben molt bé els adinerats que la controlen i controlen mitjans de comunicació i exèrcit. Fomenten els pocpolítics de cul llogat i arraconen els de la polis al servei de tots.
5. I els poble veïns es revel·len, però alerta qui els manipula. I nosaltres, alerta qui ens manipula.
diumenge
APUNTS. NEOFEUDALISME? Reflexions d'un 30 de gener, dia de la mort de M. Gandhi
1. Estem en un petit racó de món, a la vall d'Arbúcies, en el nostre present, amb la seva història, amb les nostres dinàmiques, les construccions materials i immaterials (algunes considerades patrimoni), etc... que ens en fan memòria i que ens donen identitat. El Castell n'és un símbol i es va construir en una època on el sistema ha rebut el nom de "feudalisme". D'aquí haver aprofitat l'avinentesa.
Les visions romàntiques dels castell, entre les quals incloc les meves, no han de deixar de fer-nos pensar en les realitats i desigualtats viscudes. De la mateixa que una visió romàntica naturalista (i ecologista)no ens amaga les cadenes tròfiques i les relacions cruentes entre moltes bèsties. Nosaltres, però, som -o esdevenim- humans.
2. No estem aïllats. Menys en aquest món global. Tots mirem de subsistir (pa) i, a més gaudir (roses *). Una cosa que hem de valorar. En vida dels nostres avantpassats va predominar el patir.
(*) L'expressió "PA I ROSES" és un lema sindicalista que Ken Loach va recuperar (2000) per donar títol a un film seu de denúcis de les condicions laborals dels immigrants a EUA, quan aquí aquest fenomen era incipient. TRAILER
3. Fins no fa massa, Arbúcies es caracteritzava (amb una majoria popular expressada en les urnes) per la seva singularitat de resistir-se a les batzegades del sistema que es va imposant a nivell global, que a nivell econòmic, l'estem anomenant neoliberalisme (per matios evolutius dels canvis capitalistes o socialdemòcrates - aquests darrers més aviat a l'àmbit europeu). Les coses han canviat i ara sembla que hi ha més conformisme i fins i tot posar-s'hi de cares (o d'esquenes si els pantalons són abaixats, i perdoneu la imatge que es genera, però , oi que és entenedora?).
4. Quan a l'Estat Espanyol encara no hem superat els efectes de la dictadura, encara no havíem arribat a les prestacions socials de països amb tradició democratica (preneu com exemple d'actualitat la jubiliació als 60 de França retardable a 62 i la del Reino de España, por la gracia de Franco, de 65 a 67), ens les retallen i a més toca el rebre a entitats tan nostrades com les caixes.
5. Bé, i algú dirà. Què hi te a veure això amb el títol? Jo almenys hi veig relació. Hi ha una capa poderosa econòmicament, que seguint el joc neoliberal sota la batuta de Harvard (¿no hi ha un conseller actual que n'ha estat professor?). Bé, hi ha uns dirigents econòmics que es van situar al capdavant de les Caixes, (entitats inicialment entitats socials, sense amo, amb cert control dels ususaris...) i van jugar amb els diners dels treballadors (com els bancs, però ai! que enganyat anava jo, que ho veia com exemple de futur cooperativista). Més encara, alguna caixa "més llesta" va crear amb cert "criteri" de futur una entitat bancària que ha en tot això n'ha soriti guanyadora i capdevantera (però ja no és l'entitat que ens podíem sentir més partícips). D'alguna manera és com aquell gerent que es va quedant amb el negoci poc a poc. I Ara que s'ha provocat la crisi (perquè no ho dubteu, els poderosos ho sabien que acabaria així)les cadenes de lleis origindes pel FMI i el Banc Mundial - Europa - Espanya - Generalitat condueixen cap a pèrdues socials i retallades serveis públics.... Per acabar aquest apartat recordem els lligams entre la que se suposava la nostra i que cada dia teníem més a prop. Recordem però antics directius i alguna empleada excepcional.
Ara ja tenim situats "l'alta noblesa", que de noblesa ètica poca (buscant molt potser trobaríem alguna honrosa excepció, no vull generalitzar excessivament).Alguns patrocinis i mecenantges els renten la cara, però ... segons el meu punt de vista és la obligació de retornar a la societat part dels beneficis que en treuen. Cert és que molts, ni això.
6. I aquí la meva crítica deguda a la decepció acumulada: molts dels que es mouen en política s'han posat de cares a aquest "joc". L'anomenada dreta, ja es mou en el seu camp habitual. Però des del que "queda" de l'esquerra, no m'ésperava una claudicació tan ràpida i vergonyosa. De petit mai em va agradar el "momopoly" i a la butifarra no vaig passar de jugar amb grans de moresc. Han quedat enlluernats pels palaus i les escales que pugen als pisos més alts. Eps! A mi també m'agraden els palaus. Fa poc més d'un any vaig visitar el Presidencial de Cuba, convertit en museu del poble i de la revolució que no ha pogut madurar bé.
7. M'he adonat ara, algú em dirà que he tardat molt, que molta política és un "oli" per a que les coses funcionin segons els interessos d'uns pocs i per controlar el que el poble no s'esveri massa (no quedaria bé haver de treure els tancs al carrer). De fet, potser, l'expressió no hauria de ser que me n'he adonat ara. Més aviat és que pensava que les coses podien canviar en un altre sentit. ¿Què és el potencial de difusió del que escric comparat amb el dels grans mitjans? Molts escriuen més i millor que jo i veig el poc cas que els fan.
8. Veure com càrrecs electes que se'ls presuposaria propers ni es recorden del poble (i afegiria, ni tan sols dels seus mestres) quan tenen en safata un pretex ben important per compartir moments significatius (concert d'inauguració de les obres del castell), decep... i, arribats a una certa edat, emprenya. Més quan les coses es poden fer, s'havien fet, d'altres maneres.
9. Moltes vegades diem. Mai s'havia estat tan bé. Ara vivim les utopies dels nostres avis!. Les meves reflexions van per no anar enrera. I això només serà si ens n'adonem. La roda de l'evolució (re-evolució) segueix girant, i ara potser estem en un punt que recula. I hem de lluitar, verbalment, pacíficament, avui també que commemorem el deia de la Noviolència i la Pau, perquè el punt central vagi avançant. No fos cas que la roda quedés enfangada (a)o reventés (b).
a) Per condicions externes, insostenibilitat del planeta.
b) Per pressions internes, del propi sistema.
dimecres
QUÈ ENS ESTÀ PASSANT?

Fa uns dies m’assabento que el dissabte 29 de gener es fa la inauguració de les obres de restauració del Castell de Montsoriu, amb visita, actuació de l’Orquestra Jove de La Selva i els actes protocolaris pertinens. Com molta gent del poble hi estic interessat i m’adreço a buscar informació a través dels mitjans habituals, per veure si s’ha de fer alguna gestió per inscriure’s, perquè acostumat a la bona organització d’anteriors actes creia que aniria de manera semblant. Ah!, però em trobo amb la sorpresa que em diuen que s’hi ha d’anar amb invitació, que és restringit. Restringit? Però si fins ara l’accés només era restringit per raons de seguretat, però quan es feia una celebració era un acte popular, amb participacio oberta a persones i entitats dels pobles del voltants, dels que estimem i vivim el dia a dia vora el Castell. Encara recordo fa uns anys el dinar popular amb actuació del’orquestra.
Què està canviant, què ens està passant? Formo part d’una associació ambientalista que ocasionalment acompanya a gent al Castell de manera desinteressada. Treballo en un centre educatiu que porta el nom del Castell i derrere meu hi han pujat centenars de joves en diferents excusions que hem fet. I no demano cap privilegi per mi. He vist com molta gent del meu entorn ha fet moltes accions pel castell i es mereixien, ens mereixem, si més no, ser tinguts en compte: grups excursionistes, les colles que acompanyen els gegants d’Arbúcies i de Breda, els que han organitzat sardanes o altres balls, qui hagi participat organitzant o ajudant a ambientar, com a feina o voluntàriament, etc... Crec que tots som mereixedors de ser tinguts en compte i no ser sotmesos a cap restrició decidida pels que provisionalment administren els nostres impostos i que prioritzen fer un acte social obert a la premsa.
Què fan els polítics amb responsabilitats de govern? Quins criteris donen als seus tècnics perquè s’organitzi d’aquesta manera. Em poden donar moltes raons, me les imagino, però dic ja a l’avançada que em seran excuses de mal pagador.
Sí, ja ho sé. Diuen que ja faran jornades de portes obertes. Ja sé que s’ha fet i es continuarà fent. Però els que hem trepitjat el castell del dret i del revés no ens ve d’una visita. És la significació, i decepció, de veure com el que en altres temps era una festa compartida, esdevé un acte restringit. És la decepció i disgust de veure que les tendències actuals en política local i nacional, influides per directrius més globals, són aquestes. No em vull ni imaginar –pensant en el passat del Castell- que estem més a prop d’un neofeudalisme que d’una democràcia.
Com, més o menys, diu algú: ho sento, però ho havia de dir.
dissabte
BIOGRAFIA D'UNA PACIFISTA

Documental de la Biografia de Joan Baez *****
Vida, pensament i acció de la cantant d'arrels mexicanes Joan Baez. El seu missatge segueix essent actual i ens encoratja, la seva presència ha guanyat maduresa i les cançons que interpreta segueixen omplint el cor de qui vol escoltar-les.
Aquest gener complirà setanta anys i el dia 30 és el dia de la Noviolència i la Pau (63è aniversari de la mort de Gandhi): un motiu per recordar-ho.
WIKIBIOGRAFIA
És de destadar l'ambient cultural i pacifista amb la mare, Joan Chandos Bridge, professora de literatura i el pare, Albert Baez, físic compromès amb les causes justes.
divendres
GRÀCIES PRESIDENT, PERÒ
Gràcies per les les seves paraules Sr. Montilla,
Jo vaig fer fa anys de la meva opció de feina una opció de servei als nois i noies de la comunitat educativa (local) i al país, Catalunya, en el món (global). Per això la meva dedicació i responsabilitat és independendent del governant.
Tenia moltes esperances en un govern progressita, però malauradament els darrers 4 anys ha sigut d'una GRAN DECEPCIÓ. Crec que el Conseller Maragall, devisió economicista, no era la persona per estar al capdavant d'Educació. El cap de serveis a Girona, una persona admirada per mi en èpoques anteriors, no només m'ha causat decepció sinó també dolor. Dolor de veure com traïa els seus principis inclusius(compartits fins aleshores) per una malentès practicisme. Jo, que ocupava càrrec directiu en el meu centre, vaig dimitir de Coordinació Pedagògica per haver-nos tret uns recursos i jo haver de treballar capgirant els meus criteris (en aquest cas d'atenció a la diversitat i integració). Uns recursos atorgats tres anys abans seguint polítiques d'integració del govern progressita que el va precedir.
He seguit complint en el meu deure, però sense la responsabilitat del càrrec (ni el complement de sou), ni tenir , com es diu vulgarment, el cul llogat. Puc posar altres exemples que m'han decepcionat en el món de l'educació més generals:
- descompensació de la pública vers en favor de privades(concertades) amb instal·lacions que ja voldríen mols ajuntaments ,
- mercantilisme a l'educació (setmana blanca per afavorir turisme de neu en contes de partir un 1r trismestre llarguíssim),
-convertir els IES 1x1 en centres de venda d'ordinadors quan es podia haver dotat els instituts amb un stok socialitzat (coherent amb la S de PSC) de portàtils en dipòsit,
- una autonomia de centres que no és tal: la Generalitat depèn dels condicionants de Madrid, el Director territorial no pot dirigir res donat que segueix éssent un "Delegat territorial" i unes direccions de centres que els estan preparant perquè autònomament siguin la "veu del seu amo"
- etc...
Segurament seria millor haver haver dimitit a temps molts de vostès, o treure la S de les sigles. Si les paraules no s'ajusten als fets, creen decepcions als que portem un rodatge i confusions a les noves generacions.
Ja sé, el món econòmic actual no va per aquí, però quan abans ens apartem del camí del precipici millor. Tan de bó des de l'oposició s'ajuntés amb les forces que lluiten per un canvi real en sentit de progressisme social i sobiranista.
Podia tocar altres temes, però el model que defenso al trobareu aquí i en els meus enllaços d'aquest bloc.
Salut.
Espero que hagin après dels errors (i que dediqui el plus de jubilació a bones causes).
Bon Nadal , més sostenible i solidari...
INSTANT DOCUMENTAL "OBSOLESCÈNCIA PROGRAMADA"

A la programació nocturna de TV3 del dia 16 al 17, el programa Sense ficció va emetre un documental titulat COMPRAR, LLENÇAR, COMPRAR sobre objectes fabricats amb data de caducitat i que, per tant, esdevenen obsolets en poc temps. L'economia de l'OBSOLESCÈNCIA PROGRAMADA: fabricar una cosa dissenyada per fer-se malbé o quedar inútil després d'un nombre determinat d'hores o usos. La despesa de recursos naturals no renovables,la impossibilitat de trobar recanvis per arreglar productes espatllats, l'especulació comercial, l'opulència i l'estímul del consum renovantmodels anualment. Propostes i vies de SOSTENIBILITAT I DECREIXEMENT.
Un documental excel·lent, amb situacions que exemplifiquen un model insostenible. Fonamentat, poderat, objectiu, i usa els recursos del lleguantge cinematogràfic amb molt encert i cura.
LLÀSTIMA QUE FOS PROGRAMAT A PARTIR DE MITJANIT! Esmenarà TV3 la mancança?
BLOC i VIDEO: Sense ficció COMPRAR,LLENÇAR,,COMPRAR
ADHESIÓ AL MANIFEST 2010 PELS DRETS HUMANS
Es considera essencial que els drets humans es difonguin i protegeixin, però cada any som moltes les persones que a nivell mundial ens reunim per denunciar la constant vulneració i l’incompliment dels 30 articles d’aquesta declaració.
(CONTIUA clicant a comentaris...)
La carta universal dels Drets Humans és un document valuós i imprescindible: l’únic camí possible per canviar el món, per aconseguir aquest altre món possible que tots i totes els presents reclamem: Drets Humans, tots, per a tothom i a tot arreu!
dimarts
INSTANT URBANÍSTIC

Com deia -diu encara que se li faci cas- la saviesa popular: no s'ha d'estirar més el braç que la màniga, no hem de matar tot el què és gras o no matem la gallina si volem seguir tenint ous.
Molts exemple d'aquest problema el tenim a gairebé tots els municips, però jo us convido a reflexionar sobre el cas d'Arbúcies. Millores,sí, sostenibles: cal de debó canviar-ho tot?. Veurem com acaba...
dimecres
INSTANT ENERGÈTIC

Einstein va descobrir l'efecte fotoelèctric i també el procés l'alliberament de l'energia d'una fissió nuclear. Perquè el món econòmic ha desenvolupant tant el segon i el primer no s'ha implantat de manera generalitzada?
Evidències:
1. L'energia nuclear a més dóna poder militar, té un ús armamentístic.
2. L'energia fotovoltaica pot generar-se de manera descentralitzada, sense el control de grans empreses.
El mal ús dels descobriments no és del descobridor, és del poder que se n'aprofita. Només n'és un exemple.
diumenge
CARTA DE JOAN SURROCA ALS ADOLESCENTS

Estimada B.,
El teu institut em va convidar i les meves paraules varen xarbotar la teva sensibilitat tan pròpia dels teus catorze anys. Vares venir a casa per seguir conversant de les teves inquietuds i sobre el futur que ningú veu clar. Em sentia interpel·lat pels teus sorprenents ulls verds de blat d’abril.
Sovint els grans no sabem donar respostes perquè hem estat maldestres, ens hem equivocat i sabem que deixem un món inacceptable per a vosaltres. T’escric a tu, i a tots els adolescents, en un intent de resumir el que necessitaria llibres per explicar-me amb correcció. T’ho dic clarament: res pot tenir solució amb l’actual sistema econòmic.
Si vols donar sentit a la teva vida, lluny del viure passiu de tantes existències, dedica’t a posar en evidència les contradiccions de la nostra organització econòmica. Cerca estratègies no violentes per acabar amb el robatori a gran escala provocat per la banca, els negocis sempre bruts del tràfic de persones, de les armes i de la droga i dels especuladors dels béns de la Terra que són de tots.
El capitalisme fomenta que aflorin els racons més obscurs de la naturalesa humana. Rousseau tenia raó: l’home és essencialment bo i no et creguis que l’home sigui un llop per a l’home com predicava Hobbes. La gent senzilla, la gent que no té gaire res, sigui d’on sigui, sol ser generosa i en els ulls porta la marca de la bondat. La cobdícia ens porta a l’abisme de la deshumanització.
Coopera amb tota la força de què siguis capaç per canviar un sistema malvat i no t’entretinguis posant pedaços, com tants equivocadament hem fet, perquè faràs contents els poderosos quan et vegin anul·lada amb l’os que ells mateixos hàbilment t’hauran llençat.
Que ningú et tapi la boca amb discursos sobre la bondat de la nostra democràcia inexistent. Estem en una plutocràcia on governen els rics i poderosos. Sigues valenta per resistir la forçosa soledat amb la qual viuràs.
No et deixis enquadrar mai tal com pretendran aquells que ignoren que el pensament necessita llibertat. Són els mateixos que es posaran nerviosos quan remoguis les tranquil·les aigües en què naveguen. Esforça’t amb passió sense admetre mai que el fi justifica els mitjans. Mai.
Sigues forta perquè, si actues així, tots aquells a qui molestaràs, incapaços de trobar arguments, et desqualificaran directament i t’acusaran de voler restar per damunt del bé i del mal. Quan escoltis això, et recomano que no t’hi tornis. Mira-te’ls compassivament i tu ja sabràs que també tu vius en el mal tot cercant el bé, perquè qui viu plenament en el bé –en un món tan cruel, injust i depredador– forçosament viu privat de llibertat física.
Cerca l’equilibri per no dimitir mai. Viu amb entusiasme i, malgrat tot, celebra la vida en comunió amb tots els éssers, especialment amb les persones estimades. Dedica temps a contemplar silenciosament el firmament des d’un punt elevat, sense contaminació i, des d’aquest lloc net, mira les estrelles i elles t’oferiran solucions a algunes de les preguntes que jo no he sabut respondre’t. Amb els meus millors desitjos.
Joan Surroca i Sens
UNA EINA, UN PRETEXT, UNA EXCUSA... UNA AGENDA

Solidaritat, Medi Ambient, Drets Humans. Aplicacions didàctiques amb l'Agenda Llatinoamericana Mundial.
Aplicacions didàctiques per treballar els valors i es causes de: solidaritat i cooperació, ecologia i sostenibilitat, justícia i pau, igualtat i drets humans amb el suport de l'Agenda Llatinoamericana-Mundial i els materials complementaris.
Hem format un grup de treball que parteix del curs impartit durant la primavera 2009 a la facultat de Ciències de l’Educació a la UdG en col•laboració amb el Departament d’Eduació donant a conèixer a estudiants i docents interessants el recurs de l’Agenda Llatinoamericana Mundial i els materials complementaris. La valoració feta pels professors i mestres fa viable donar continuïtat al treball basat en l’Agenda i aprofundir en les seves aplicacions didàctiques en forma de Grup de Treball. Durant el curs 09-10, està funcionant el Grup de Treball que ha iniciat una dinàmica que aniria bé donar-hi continuïtat un altre curs. Podran participar-hi persones que ja coneguin l'Agenda i vulguin incorporar-s'hi.
Objectius:
1.Elaborar propostes de treball per treballar els valors i causes de l’Agenda Ll-M, tot aprofundint en el seu contingut.
2.Acompanyar el professorat que treballa en els centres els valors i les causes ecològiques i socials.
3.Aplicar, posar en comú i revisar les propostes elaborades.
4.Informatitzar en espai web el material elaborat i recollir enllaços afins.
Continguts:
Causes i valors ecològico-socials que hem de tenir incorporats, transmetre i portar a la pràctica:
- de l’ecologia i la sostenibilitat,
- a solidaritat i la cooperació,
- la justícia i la pau,
- diàleg de cultures, creences, religions, espirualitats,
- la igualtat i els drets humans.
Metodologies i estratègies didàctiques
a) D’aula: dinàmiques per matèries, per tutories
b) De centre: exposicions, tallers, jornades, .
c) De difusió més enllà del centre: famílies, entorn (internet, diaris,...)
Desenvolupament del treball amb la metodologia de REFLEXIÓ-ACCIÓ. Estratègies de pedagogia popular.
Competències cognitives, emocionals, socials.
L'AGENDA EN DIFERENTS LLENGÜES
ELS MATERIALS CONTE. MAPA PETERS. L'EXCUSA. POSTERS. CARTA TERRA. CALENDARI SOLIDARI I EFEMÈRIDES.
ELS ARTICLES PER TEMES, AUTORS (CERCADOR DE L'ARXIU)
¿Què té aquesta Agenda que s'apropa a la 20ª edició i supera els 50 mil exemplars per any en paper més les consultes virtuals?
dimarts
13D

La Coordinadora, la TECA les pataformes "nomdepobleDecideix" organitzen el referendum i promouen la participació. Les entitats i les persones podem dir tranqui·lament el que pensem, és a dir la nostra orientació del vot.
Hi ha grups que diuen que donen llibertat de vot. Però si la llibertat de vot ja la tenim! El que cal manifestar, qui vulgui, és l'orientació de vot.
El que cal primer de tot és participar. Hi ha tres opcions de papereta. La pitjor opció és absternir-se de votar. Votar és un acte tranquil, responsable, pacífic... La manera que hem trobat els humans per posar-nos d'acord quan ja hem exposat els arguments de cadascú.
El passat no anava així, i en molts indrets del present tampoc. Estem construint futur.
Està vostè d’acord que la Nació Catalana esdevingui un Estat de Dret, independent, democràtic i social, integrat en la Unió Europea?
Estat de dret: on prevalguin les lleis aprovades en parlament.
Independent, és a dir, sobirà, que pot decidir sobre els assumptes propis, sense submisions.
Democràtic, amb les regles de funcionament regides per actuacions trasparents, legítimes, amb control del poble, amb participació del poble, en base als respecte mutu de les majories i de les minories.
Social, on l'important siguin les persones, començant per les més necessitades: infants, gent gran, gent amb dificultats de salut, etc . Que hi hagi una distribució de la riquesa més justa.
Unió Europea. La realitat actual fa que ens plantegem la integració a la UE. Per reconeixement internacional. Perquè som lloc de pas, no una illa. Perquè podrem parlar amb tots els territoris veïs com a iguals, en un marc pacífic. Perquè posats a defensar federacions, defensem la que hi ha menys intermediaris. Perquè seríem circumscripció electoral escollint els nostres representants. Perquè el català seria llengua d'Estat. Perquè tindríem representació a l'ONU i Andorra no estaria sola com a integrant de Països Catalans.
dissabte
CARTA DE LA TERRA

Diu:
"La Carta de la Terra és una declaració de principis ètics fonamentals i principis pràctics d’importància duradora, àmpliament compartits per tots els pobles de la Terra.
La Carta de la Terra està impulsada per la xarxa mundial Dia de la Terra, i està pensada com una declaració de principis ètics fonamentals i principis pràctics d’importància duradora, àmpliament compartits per tots els pobles de la Terra. Funcionarà com un codi universal de conducta per guiar les persones i les nacions cap a un desenvolupament sostenible. És una crida a l’acció que afegeix noves dimensions significatives a tot el que ja s’ha expressat en acords anteriors i declaracions sobre medi ambient i desenvolupament sostenible".
A comentaris, trobareu el text detallat: