Moltes són les teories sobre el pensament han aparegut i totes tenen elements a considerar donat que parteixen de l'observació i estudi de la realitat. Després de molts anys de formació i docència he procurar integrar d'una manera global allò que m'ajuda en el dia a dia, des de l'estímul-resposta del conductisme a tots els processos descoberts a partir de la recerca neurobiològica, psicologia, informàtica, etc.
TEORIA PASS. Parteixo com a base dels 4 paràmetres de la teoria PASS que són els penso que més s'ajusten al processos fisiològics: la informació entra i és seleccionada segons l'atenció, les connexions del cervell formen xarxes en sèrie (sequèncial) i en paral·lel (simultani), es processa i es planifica i s'hi dóna una resposta.
TEORIA DE LES EMOCIONS. A la base d'aquests processos cognitius hi ha les emocions que modulen i condicionen les respostes, o bé, són controlades i conduides pels processos cognitius.
TEORIA DE PNL. Els plantejaments de la Programació NeuroLingüísitca ecaixen bé el l'esquema, afegint-hi els processos ciestèssics.
TEORIA DE LES INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES. Els vuit aspectes de les IM els trobem reflectits en els diferents processos: visual V, lingüística L, cinestèsica C, musical M, intrapersonal Tra, interpersonal Ter, naturalista N.
PENSAMENT (elaboració pròpia)
|
||||||
ESTÍMUL
|
Atenció
|
Simultani
|
Seqüencial
|
Planificació
|
RESPOSTA
|
|
Mirar
Escoltar
Llegir
Sentir Olorar
Motivació
interna o
externa
|
Focalitzar
Concentrar
Percebre
|
Analógic
|
Digital
|
Gestual
|
Causa-efecte
Conseqüència
Formular objectius.
Sospesar alternatives.
Perspectiva.
Mitjans fins
Decidir
Organitzar
|
Parlar
Escriure
Escolta activa
Moure’s
Gesticular
Interpretar
Expressar
Manipular
|
Visual V
|
Auditiu L
|
Cinestèsic C
|
||||
Memòria
|
||||||
Identificar. Nomenar. Comparar N
Comptar
Classificar. Relacionar.
Conceptualitzar. Abstreure
Comprendre. Interpretar
Inferir. Detectar regularitats, patrons.
Dissociar. Associar
Processar ritmes i melodies M
|
||||||
Impuls
|
Emocions
|
Intrapersonal Tra
Interpersonal Ter
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada